1e tussenrapportage 2019

Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

P&O
Personeelsformatie
Doordat we niet in alle vacatures snel konden voorzien, er een hoge werkdruk is en er veel langdurig ziekteverzuim is, hebben we tot heden al veel capaciteit moeten inhuren: 11,6 % van de loonsom (over het hele jaar 2018 was dat 13,4%). Omdat we dit jaar veel minder dekkingsmiddelen hebben uit andere budgetten dreigt een overschrijding van het P-budget.
Het doel om volledig invulling te geven aan de banenafspraak voor arbeidsbeperkten, gaan we niet halen. De voorgenomen quotumheffing is overigens uitgesteld tot 1 januari 2022.  

In-, door- en uitstroom
In de eerste 4 maanden is aan 18 (2018: 6) medewerkers ontslag verleend, zijn 3 (2018: 2 medewerkers) intern doorgestroomd en zijn 20 (2018: 22) medewerkers ingestroomd. Van de instromers zijn 3 medewerkers eerst ingehuurd en daarna in dienst getreden.

Ziekteverzuim en Arbo
Het ziekteverzuim bedroeg over de eerste 4 maanden 7,6%, hetgeen veel te hoog is. Samen met onze nieuwe arbodienst zijn we bezig met een moderniseringsslag. Hierbij vindt begeleiding plaats op basis van wat zieke medewerkers nog wel aan werk kunnen verrichten. Tevens houden we een werkvermogenscan om in het kader van preventie acties te ondernemen. We verwachten hiermee het ziekteverzuim fors omlaag te kunnen brengen.  
Uit de Risico-inventarisatie en -evaluatie is gebleken dat onze medewerkers een hoge werkdruk ervaren. Met een organisatie-ontwikkeltraject pakken we deze risico's aan.

Opleiding en ontwikkeling

Gelet op alle in- en externe ontwikkelingen en de hoge kwaliteitseisen is de behoefte aan opleiding, training en coaching fors toegenomen. 131 medewerkers hebben individuele opleidingen gevolgd. Via onze ontwikkelnavigator nemen veel medewerkers deel aan allerlei verschillende in-company opleidingen en trainingen. Deze waren in hoofdzaak gericht op slimmer en veiliger werken. Ook waren zij gericht op verbetering in het schrijven van adviezen aan bestuur en management en heldere brieven aan onze klanten. Daarnaast volgen diverse teams afzonderlijke ontwikkeltrajecten.

Arbeidsvoorwaarden en rechtspositie
We hebben door, vastgelopen CAO-onderhandelingen, nog geen beeld in de ontwikkeling van de loonsom als gevolg van de verwachte salarisstijging per 1 januari 2019.
De voorbereiding voor de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren per 1 januari 2020 is in volle gang. Hierbij volgen we als VNG-lid de CAO die voor de gemeente-ambtenaren wordt gesloten per 1 januari 2020.

AFAS
Een combinatie van uitstroom van medewerkers en groei van de (tijdelijke) formatie voor de realisatie van vele projecten en de omschakeling naar een E-HRM systeem (AFAS) vraagt veel extra inzet van de ondersteunende afdelingen (het zogenaamde mee-adem principe). Tijdelijke uitbreiding van de capaciteit van het adviseurschap op P&O is noodzakelijk om de komende tijd de organisatie te blijven ondersteunen.

ga terug