Lasten
Bedragen x € 1.000,-
Omschrijving | Primaire begroting 2019 | Technische wijzigingen | Wijziging 1e rapportage | Stand 1e rapportage | |||||
SG1.1 | Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene | 11.347 | N | V | 0 | V | 11.347 | N | |
SG1.2 | Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben | 8.593 | N | 228 | V | 841 | N | 9.206 | N |
SG1.3 | Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen | 14.027 | N | 60 | V | 228 | V | 13.739 | N |
SG1.4 | Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning | 1.786 | N | 17 | V | 33 | V | 1.736 | N |
SG2.1 | Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting | 520 | N | 15 | V | 0 | V | 505 | N |
SG2.2 | Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties | 5.116 | N | 520 | V | 15 | N | 4.610 | N |
SG2.3 | Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak | 5.929 | N | 191 | N | 20 | N | 6.140 | N |
SG3.1 | De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg | 1.888 | N | 306 | N | 10 | V | 2.183 | N |
SG3.2 | Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar | 5.547 | N | V | 1.252 | N | 6.798 | N | |
SG3.3 | Inwoners van Schagen kunnen kiezen voor een gezonde leefstijl | 2.053 | N | 77 | V | 83 | N | 2.059 | N |
Totaal | 56.805 | N | 420 | V | 1.940 | N | 58.324 | N |
Omschrijving mutatie | Bedrag | V/N | |
SG1.2 | Ten tijde van de begrotingsbehandeling was nog niet duidelijk of en welke indexering voor de inkoop Wmo en Jeugdzorg zou worden gehanteerd. Deze moet nog worden verwerkt in de begroting. Bij het inkopen van de zorgkosten is als uitgangspunt een indexering meegenomen van 2,5% op de bestaande tarieven. | 210 | N |
SG1.2 | Vanaf 2016 zien wij een toename van jeugdzorg. Ook in 2018 vielen de zorgkosten aanzienlijk hoger uit dan begroot (vooral toename Jeugd-GGZ en Ambulante hulp en toename complexiteit van de zorgvraag). Gezien de ontwikkelingen in de jeugdzorg zowel lokaal als landelijk heeft de toename van de jeugdzorg een structureel karakter, inclusief de eigen kosten aan hulp en ondersteuning vanuit de wijkteam, STT en ondersteuning. We zien daarbij in het 1e kwartaal van 2019 een groei van 28,5% in het aantal cliënten t.o.v. het 1e kwartaal van 2018 en cumulatief een groei van 63,5% t.o.v. het 1e kwartaal van 2016. | 631 | N |
SG1.3 | "De afgelopen jaren is, mede op verzoek van de raad, de aandacht om mensen te activeren en naar werk te begeleiden steeds verder geintensiveerd. Consequenties bij blijvende intensivering is dat dit hogere uitgaven met zich meebrengt. Als wij deze lijn willen voortzetten, zullen wij de komende jaren hier ook meer voor beschikbaar moeten stellen. " | 110 | N |
SG1.3 | Door een grotere uitstroom dan instroom van het aantal cliënten met een bijstandsuitkering hebben we structureel minder uitkeringskosten. | 338 | V |
SG1.4 | Er is structurele onderuitputting op het gebruik van het ouderenpakket, ook als we dit jaar extra gaan inzetten op meergebruik. | 33 | V |
SG2.2 | Bij het vaststellen van de begroting 2019 is geen rekening gehouden met de alsnog met Kopgroep Bibliotheken afgesproken indexatie. | 15 | N |
SG2.3 | Het project buurtbemiddeling is dermate succesvol dat er in zowel 2017 en 2018 meer kosten in rekening gebracht zijn voor het uitvoeren van meer buurtbemiddelingstrajecten dan waar rekening mee was gehouden. Vooralsnog is de verwachting dat dit een structureel effect heeft. | 20 | N |
SG3.1 | Bij de behandeling van de begroting 2019 is een amendement aangenomen om het mantelzorgcompliment te verhogen van 25 naar 50 euro per compliment, zonder daarbij dekking vast te stellen. | 20 | N |
SG3.1 | In de begroting zijn budgetten opgenomen om naast de reguliere subsidieregeling ook stimulerings-initiatieven te ondersteunen. De afgelopen jaren is hier bijna geen invulling aan gegeven. Hierdoor ontstaat structurele ruimte die gebruikt kan worden ten behoeve van de meerkosten in het sociaal domein. | 30 | V |
SG3.2 | Op basis van de cijfers over de eerste vier maanden van 2019 blijkt dat de kosten voor Woningaanpassingen hoger zullen uitvallen. | 105 | N |
SG3.2 | Ten tijde van de begrotingsbehandeling was nog niet duidelijk of en welke indexering voor de inkoop Wmo en Jeugdzorg zou worden gehanteerd. Deze moet nog worden verwerkt in de begroting. Bij het inkopen van de zorgkosten is als uitgangspunt een indexering meegenomen van 2,5% op de bestaande tarieven. | 113 | N |
SG3.2 | Uit de jaarrekening 2018 blijkt dat er meer inzet noodzakelijk is van individuele begeleiding en dat daarnaast een verschuiving plaatsvindt van PGB naar ZIN. Daarnaast zijn vorig jaar aanpassingen in de prijsstelling doorgevoerd op basis van een gewijzigde CAO. Met de nieuwe prijsstelling wordt een reële kostprijs gehanteerd". Het effect van het standaard tarief eigen bijdrage Wmo heeft hier ook nog zijn effect op, echter is dat op dit moment nog niet specifiek in aantallen aan te geven. Ook zien we een toename in complexiteit van de zorgvragen van cliënten. Deze bijstelling heeft een structureel karakter, incl. de eigen kosten aan hulp en ondersteuning vanuit de wijkteam, STT en ondersteuning. We zien daarbij in het 1e kwartaal van 2019 een groei van 25,0% in het aantal cliënten t.o.v. het 1e kwartaal van 2018 en cumulatief een groei van 56,5% t.o.v. het 1e kwartaal van 2016. | 465 | N |
SG3.2 | Uit de jaarrekening 2018 blijkt dat er meer inzet noodzakelijk is van individuele begeleiding en dat daarnaast een verschuiving plaatsvindt van PGB naar ZIN. Daarnaast zijn vorig jaar aanpassingen in de prijsstelling doorgevoerd op basis van een gewijzigde CAO. Met de nieuwe prijsstelling wordt een reële kostprijs gehanteerd". Het effect van het standaard tarief eigen bijdrage Wmo heeft hier ook nog zijn effect op, echter is dat op dit moment nog niet specifiek in aantallen aan te geven. Ook zien we een toename in complexiteit van de zorgvragen van cliënten. Deze bijstelling heeft een structureel karakter, inclusief de eigen kosten aan hulp en ondersteuning vanuit de wijkteam, STT en ondersteuning. We zien daarbij in het 1e kwartaal van 2019 een groei van 25,0% in het aantal cliënten t.o.v. het 1e kwartaal van 2018 en cumulatief een groei van 56,5% t.o.v. het 1e kwartaal van 2016. | 568 | N |
SG3.3 | Doorbelasten extra wettelijke taken Rijksvaccinatieprogramma | 83 | N |
Totaal | 1.940 | N |
Baten
Omschrijving | Beginstand | Reeds besloten | Wijziging 1e rapportage | Stand 1e rapportage | |||||
SG1.1 | Ieder kind kan zich ontwikkelen en ontplooien tot een zelfstandige volwassene | 7.407 | V | 400 | V | 3 | N | 7.804 | V |
SG1.2 | Er is ondersteuning en jeugdhulp voor onze inwoners die dat nodig hebben | 854 | V | 690 | N | 395 | V | 559 | V |
SG1.3 | Waar nodig biedt de gemeente (tijdelijk) ondersteuning om te kunnen voorzien in eigen levensonderhoud of te participeren naar vermogen | 8.594 | V | V | 326 | V | 8.920 | V | |
SG1.4 | Er is voor inwoners met een inkomen op of onder het bestaansminimum (tijdelijke) ondersteuning | 60 | V | V | 0 | V | 60 | V | |
SG2.1 | Inwoners geven zelf vorm aan deelname en ontmoeting | 10 | V | 10 | N | 0 | V | 0 | V |
SG2.2 | Ter bevordering van deelname en ontmoeting bieden we algemene voorzieningen aan voor sport en cultuur en faciliteren we accommodaties | 574 | V | 30 | N | 0 | V | 544 | V |
SG2.3 | Het veiligheidsbewustzijn bij burgers is vergroot, zowel op het sociale als het fysieke vlak | 152 | V | V | 0 | V | 152 | V | |
SG3.1 | De inwoners zijn in staat om zelf te voorzien in hun eigen ondersteuning en zorg | 5.535 | V | V | 0 | V | 5.535 | V | |
SG3.2 | Voor inwoners die (tijdelijk) niet zelf kunnen voorzien in hun zorg is een vangnet van maatwerkvoorzieningen beschikbaar | 740 | V | V | 45 | N | 695 | V | |
Totaal | 23.926 | V | 330 | N | 673 | V | 24.270 | V |
Omschrijving mutatie | Bedrag | V/N | |
SG1.1 | Als gevolg van de invulling van de doelstelling "tafelzilver" moeten wij ook rekening houden met structureel lagere opbrengsten voor huren en pachten. Vanaf 2019 worden deze lagere opbrengsten administratief verwerkt. Naast deze verlaging hebben wij ook hogere kosten voor gronden die wij pachten. Deze wijziging heeft een negatief effect op het begrotingsresultaat. | 3 | N |
SG1.2 | Bij de jaarrekening 2016 heeft de raad het overschot apart gehouden voor inzet voor projecten in het sociaal domein. Wij zien dat van deze projectengelden niet alles wordt benut. Wij stellen voor de projectgelden bij te stellen een eenmalig een bedrag van € 300.000 vrij te laten vallen ten gunste van de algemene middelen. Dit gaat om de projectgelden voor toekomstplan 18-/18+ € 100.000, Aanpak kwetsbare jongeren € 75.000,- en Stimuleringsfonds initiatieven € 125.000,-. | 300 | V |
SG1.2 | Inzetten vrij beschikbaar deel in reserve sociaal domein (daarmee is reserve leeg!!!) | 95 | V |
SG1.3 | De Rijksbijdrage BBZ wordt vanuit het Rijk structureel verlaagd. Echter, onze kosten aan BBZ gaan niet omlaag, waardoor we zelf structureel moeten bijleggen. | 60 | N |
SG1.3 | Extra voordelig effect van landelijk gewijzigd verdeelmodel, bovenop reeds ontvangen voordeel 2018. Er is een reëel risico dat dit komende jaren alsnog naar beneden wordt bijgesteld | 386 | V |
SG3.2 | Structureel gevolg van het invoeren van het standaard abonnementstarief voor de eigen bijdrage Wmo. | 45 | N |
Totaal | 673 | V |