1e tussenrapportage 2019

Domein inwoner en bestuur

Financiën

Lasten

Bedragen x € 1.000,-

Omschrijving

Primaire begroting 2019

Technische wijzigingen

Wijziging 1e rapportage

Stand 1e rapportage

IB1.1

De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten

1.066

N

83

N

18

V

1.131

N

IB1.2

De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt

32.550

N

263

N

630

N

33.442

N

IB1.3

Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar

5.692

N

134

N

0

V

5.826

N

IB2.2

We ondersteunen inwonersinitiatieven

145

N

37

N

0

V

182

N

Totaal

39.453

N

517

N

612

N

40.581

N

Omschrijving mutatie

Bedrag

V/N

IB1.1

Als gevolg van een verlenging van de geldigheidsduur van de ID-bewijzen en paspoorten zijn we in 2018 voor het eerst geconfronteerd met het achterblijven van legesopbrengsten. Tegelijkertijd hebben wij ook minder kosten als gevolg van een lagere afdracht aan het Rijk. Wij stellen voor dit (per saldo) negatieve effect meerjarig te verwerken in de begroting 2019 en verder.

30

V

IB1.1

De afgelopen jaren zijn we geconfronteerd met een toename van het aantal lijkschouwingen. Op basis van de cijfers 2016 - 2018 hebben we voor het jaar 2019 een inschatting gemaakt van het aantal te verwachten lijkschouwingen. Op basis van deze verwachting stellen wij voor het budget met ingang van 2019 (structureel) te verhogen. Deze verhoging heeft daarmee een negatief effect op het begrotingsresultaat.

17

N

IB1.1

We moeten noodzakelijke aanpassingen binnen de bedrijfsvoering kunnen dekken. Daarom stellen wij voor om een aantal bezuinigingen  binnen de bedrijfsvoering aan te passen. Voorgesteld wordt om per direct een bezuinging door te voeren op het communicatiebudget. Dit door de vorm van de advertenties te beperken geen "stripverhalen"meer in NHD. Ook gaan we kosten reduceren door selectief te publiceren.

5

V

IB1.2

"In de nota van uitgangspunten 2018 is voor de CAO onderhandelingen voor gemeentepersoneel een bedrag opgenomen van € 460.000,- zijnde 2,5% van de salarissom. Dit bedrag had € 640.000,- moeten zijn. Dit betekent dat het opgenomen bedrag niet juist is verwerkt en een extra last oplevert van € 180.000,-. Daarnaast is de verwachting dat het onderhandelingsresultaat hoger zal uitvallen dan de opgenomen 2,5%. Uitgaande van een compromis komt de verhoging uit op 3,75%. Aanbod 2,5% en vraag (bonden) 5%. Dit betekent nog een extra last van € 320.000,-"

500

N

IB1.2

Als gevolg van organisatiebeleid blijkt het nodig enkele budgetten facilitaire dienstverlening te actualiseren. Dit zowel aan de baten- als ook aan de lastenkant. Per saldo heeft deze actualisatie geen effect op de begroting.

31

N

IB1.2

Conform de ICT contracten die wij met leveranciers hebben afgesloten worden wij jaarljks geconfronteerd met een kostenverhoging. De verhogingen kunnen wij niet langer opvangen binnen de bestaande budgetten. Wij willen daarom voorstellen de budgetten jaarlijks te indexeren. Voor deze indexatie willen wij voorstellen uit te gaan van de indexering.

41

N

IB1.2

De kosten voor werving en selectie nemen toe. Dit heeft te maken met de toename van vacatures als gevolg van natuurlijk verloop, de krapte op de arbeidsmarkt en het feit dat de werving & selectie creatiever moet om mensen binnen onze gemeente te krijgen.

20

N

IB1.2

De kosten voor werving en selectie nemen toe. Dit heeft te maken met de toename van vacatures als gevolg van natuurlijk verloop, de krapte op de arbeidsmarkt en het feit dat de werving & selectie creatiever moet om mensen binnen onze gemeente te krijgen. Om hier op een geode wijze invulling aan te geven  is extra capaciteit nodig in de vorm van een adviseur P&O.

35

N

IB1.2

Door inzet eigen personeel voor implementatie zaaksysteem worden tijdelijk kosten gemaakt voor vervanging gespecialiseerd werk.

45

N

IB1.2

Inperken assessments

22

V

IB1.2

lagere flexibele schil dienstverlening

20

V

Totaal

612

N

Baten

Omschrijving

Beginstand
2019

Reeds besloten

Wijziging 1e rapportage

Stand 1e rapportage

IB1.1

De dienstverlening is optimaal: alle vragen zijn snel, duidelijk beantwoord. Inwoners en bedrijven weten wat zij van de gemeente kunnen verwachten

940

V

V

130

N

810

V

IB1.2

De bedrijfsvoering is doelmatig en efficiënt

490

V

726

V

49

V

1.265

V

IB1.3

Het financieel beleid is transparant, gezond en haalbaar

88.128

V

862

V

711

V

89.701

V

Totaal

89.558

V

1.588

V

630

V

91.776

V

Omschrijving mutatie

Bedrag

V/N

IB1.1

Als gevolg van een verlenging van de geldigheidsduur van de ID-bewijzen en paspoorten zijn we in 2018 voor het eerst geconfronteerd met het achterblijven van legesopbrengsten. Tegelijkertijd hebben wij ook minder kosten als gevolg van een lagere afdracht aan het Rijk. Wij stellen voor dit (per saldo) negatieve effect meerjarig te verwerken in de begroting 2019 en verder.

130

N

IB1.2

Als gevolg van organisatiebeleid blijkt het nodig enkele budgetten facilitaire dienstverlening te actualiseren. Dit zowel aan de baten- als ook aan de lastenkant. Per saldo heeft deze actualisatie geen effect op de begroting.

31

V

IB1.2

Bij de ontvlechting van Leerplicht/RMC treedt een schaalnadeel op. Een deel daarvan kan worden gedekt vanuit de Rijksbijdrage RMC. Maar dat geldt niet voor het onderdeel Leerplicht. Dit schaalnadeel zullen we als Schagen zelf moeten financieren.

20

N

IB1.2

Noodzakelijke aanpassingen binnen de bedrijfsvoering moeten we dekken. Daarom stellen wij voor om een aantal bezuinigingen  binnen de bedrijfsvoering aan te passen. Voorgesteld wordt om de ruimte binnen de reserve opleidingsbudget hiervoor te benutten.

38

V

IB1.3

De huidige sanitaire units Tolkerwerf worden gerenoveerd. De hieruit volgende kosten kunnen worden opgevangen binnen de reserve "gemeentelijke gebouwen". Hiermee heeft deze mutatie per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. Zie ook de lasten.

161

V

IB1.3

Ter dekking van de hoge kosten die voortvloeien uit deze rapportage stellen wij voor om de opbrengst toeristenbelasting te verhogen. Dit als gevolg van een toename van overnachtingen van seizoenarbeiders.

50

V

IB1.3

Voor de CAO onderhandelingen voor gemeentepersoneel hebben we aan de lastenkant rekening gehouden met een stijging van € 500.000,-. We gaan er vooralsnog vanuit dat wij hiervoor binnen de het gemeentefonds gecompenseerd worden.

500

V

Totaal

630

V